Skip links

چیزهایی که درباره‌ی اضطراب نمی‌دانید!

نکات کلیدی:

  • وقتی احساس اضطراب می‌کنیم، غریزه (واکنش) جنگ یا گریز مغز به کار می‌افتد و جریان خون، از دست و پاها به سمت بالاتنه و اندام‌های حیاتی بدن تغییر مسیر می‌دهد.
  • براساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، %7.1 از کودکان 3 تا 17 سال، دچار اضطراب تشخیص داده شده‌‌اند.
  • 31% از امریکایی‌ها در مقطعی از زندگی خود، اختلالات اضطرابی را تجربه می‌کنند.
  1. میان استرس و اضطراب مرز باریکی وجود دارد که بسیاری از مردم، تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند.

استرس و اضطراب هر دو پاسخ‌های هیجانی (واکنش احساسی) هستند، اما استرس معمولاً توسط یک محرک خارجی ایجاد می‌شود و کوتاه‌مدت است (مثال: ددلاین تحویل یک پروژه‌ی مهم). افراد دارای استرس علائم «روانی و جسمانی» را تجربه می کنند، مانند: تحریک پذیری و زودرنجی، عصبانیت، خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی، بی خوابی و سردرد.

از سوی دیگر، اضطراب به «نگرانی مداوم و بیش از حدی» گفته می‌شود که حتی در غیاب عوامل محرک نیز باقی می‌ماند. یعنی اضطراب لزوما به خاطر یک محرک خارجی بروز نمی‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که احساس اضطراب با اختلال اضطراب متفاوت است. اختلال اضطرابی به این معنی است که اضطراب شما ماه‌ها ادامه دارد و بر عملکرد روزانه شما تأثیر منفی می‌گذارد.

  1. اضطراب می‌تواند ژنتیکی باشد.

به گفته سایت Healthline (ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات بهداشتی-پزشکی)، اضطراب می‌تواند ژنتیکی باشد ولی از عوامل محیطی نیز تاثیر  می‌پذیرد.

افراد ممکن است بدون هیچ سابقه‌ی خانوادگی، اضطراب را تجربه کنند.  اما با این حال مولفه‌های ژنتیکی وجود دارد که باعث می‌شود اضطراب در برخی افراد شایع‌تر از دیگران باشد. تحقیقات نشان داده است که بین ژنتیک و اضطراب ارتباط وجود دارد، اگرچه نیاز است که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

  1. اضطراب، اغلب از دوران کودکی آغاز می‌شود.

براساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، %7.1 از کودکان بین 3 تا 17 سال، دچار اضطراب تشخیص داده می‌شوند. همچنین از هر ده کودک، شش نفر برای اضطراب تحت درمان قرار گرفته‌اند.

  1. داشتن اختلال اضطراب، ریسک سایر مشکلات جسمانی را افزایش می‌دهد.

با توجه به  تحقیقاتی در دانشکده پزشکی هاروارد، اضطراب در شکل‌گیری چند بیماری جسمی مزمن نقش بسزایی دارد. بیماری‌هایی از جمله اختلالات تنفسی حاد، بیماری‌های قلبی، مشکلات گوارشی مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) و غیره.

  1. سردی همیشگی دست و پا؟ می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب باشد.

سردی مداوم دست و پا، می‌تواند نتیجه‌ی اضطراب شما باشد. هنگام تجربه‌ی استرس و اضطراب، واکنش جنگ یا گریز مغز فعال می‌شود و جریان خون، از اندام‌ها به سمت بالاتنه و اندام‌های حیاتی بدن هدایت می‌شود. همین مساله به سرد شدن و دست و پا منجر می‌شود.

  1. اضطراب می‌تواند با خشم و مشکلات عصبی مرتبط باشد.

یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده‌ی اضطراب، خشم و عصبانیت است. زیرا وقتی در موقعیتی (اضطراب‌آور) احساس ناتوانی به ما دست می‌دهد، به وسیله‌ی خشم می‌توانیم دوباره احساس کنترل داشتن را تجربه کنیم.

شایع‌ترین مشکل در مبتلایان به اضطراب مزمن، افسردگی است اما نباید فراموش کنیم که «خشم» نیز در کمین است. اضطراب اغلب با محیط استرس‌زا و عوامل محرک همراه است درحالیکه خشم با ناامیدی گره خورده است. ولی نادیده گرفتن و نپرداختن به اضطراب آن را به ناامیدی تبدیل می‌کند که به راحتی به خشم منجر می‌شود.

  1. اضطراب می‌تواند به مشکلات حافظه منجر شود.

استرس، اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث فراموشی، مشکل در تمرکز، کاهش هوشیاری و سردرگمی شوند. چرا که  تحت استرس قرار داشتن در طولانی مدت، می‌تواند بر عملکرد حافظه‌ی فرد تاثیر بگذارد.

  1. اضطراب بر حس بویایی، تاثیری منفی دارد.

براساس تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی علوم اعصاب، افراد دارای استرس و اضطراب بیشتر از دیگران امکان دارد که بوهای طبیعی را به عنوان «بوی بد» تشخیص دهند. به طور معمول در هنگام پردازش بوها، فقط سیستم بویایی فعال می‌شود. اما در افرادی که اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند، سیستم بویایی با سیستم عاطفی در هم تنیده می‌شوند و درک از بوها را کمی تغییر می‌دهند.

منبع :

https://bigthink.com/neuropsych/surprising-anxiety-facts/

دیدگاه خود را ثبت کنید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

  1. خلاصه و مفید .
    ممنونم از تیم کلینیک مانا 💐