Skip links

روان درمانی فردی

سایر خدمات حوزه سلامت روان

در فیلم‌ها و تبلیغات تلویزیونی معمولا اتاق درمان را به صورت نمادین به تصویر می‌کشند؛ مراجعی که بر روی کاناپه دراز کشیده و درمانگری که مشغول نوشتن است. اما روان‌درمانی فردی واقعا چیست؟ هنگامی که یک شخص تصمیم می‌گیرد با یک متخصص آموزش‌دیده، درباره‌ی افکار و احساسات و رنجش‌های درونی خود صحبت کند، این روند می‌تواند تغییراتی مثبت و اساسی در زندگی او ایجاد کند. امروزه با آشکار شدن مزایای درمان‌های حوزه‌ی سلامت روان، جامعه شروع به پذیرش روان‌درمانی فردی کرده است. بنابراین تعداد افرادی که درمان فردی را برای بهبود کیفیت زندگی خود انتخاب می‌کنند، افزایش یافته است.

روان‌درمانی فردی چیست؟

روان‌درمانی فردی، درمان مشکلات یا اختلالات عاطفی و شخصیتی با استفاده از ابزارهای روان‌شناختی است. این مشکلات می‌توانند از درگیری‌های عاطفی خفیف تا آسیب‌شناسی‌های روانی شدید متغیر باشند.

به بیان ساده‌تر درمان فردی به افراد کمک می‌‌کند: سلامت روانی خود را بهبود بخشند، مهارت‌هایی برای مدیریت استرس و تصمیم‌گیری بهتر در موقعیت‌های دشوار به دست بیاورند، عزت‌نفس خود را افزایش دهند، و برای خودآگاهی و رشد خود اقدامات موثری انجام دهند.

در روان‌درمانی فردی که رایج‌ترین نوع درمان است و از چندین رویکرد درمانی مختلف تشکیل شده است، یک درمانگر با مراجع خود به صورت فردی کار می‌کند. در جلساتی که به طور منظم تشکیل می‌شوند، به صورت حضوری یا آنلاین به بررسی مشکلات درون روانی فرد پرداخته و پس از آن بسته به رویکرد، جلسات پیش می‌روند.

به شکل عمومی فرآیند روان‌درمانی شامل مراحل ارزیابی روانی، تشخیص و فرمول‌بندی و درمان است. یک درمانگر حرفه‌ای، در حوزه تخصصی خود آموزش‌های تئوری و عملی دیده است.

انواع روان‌درمانی

انواع مختلفی از روان‌درمانی فردی برای مشکلات و مسائل مختلف ایجاد شده است که بهترین نوع درمان، با توجه به نیاز مراجع و تخصص درمانگر انتخاب می‌شود.

از جمله رایج‌ترین انواع روان‌درمانی فردی عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy) یک رویکرد روان‌درمانی است که باور دارد افکار و احساسات افراد، در نوع «رفتار» آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. برای مثال، فردی که مدام به مسخره شدن فکر می‌کند و نگران این موضوع است، به احتمال زیاد از سخنرانی در جمع اجتناب خواهد کرد.
بنابراین رویکرد شناختی رفتاری با تمرکز بر حل یک مساله‌ی خاص، الگوهای فکری مخرب و رفتارهای ناسازگار فرد را به او نشان می‌دهد. سپس درمانگر با کمک به مراجع، مهارت او در مواجهه با مشکلات را افزایش می‌دهد.
این رویکرد، در درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان، از جمله اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات مصرف مواد و انواع فوبیا کاربرد دارد.

  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical behavior therapy) یک نوع درمان شناختی رفتاری است که به الگوهای فکری و رفتارها می‌پردازد و از راه‌حل‌هایی همچون آگاهی و تنظیم عواطف استفاده می‌کند.
در رویکرد رفتار درمانی دیالکتیکی، درمانگر و مراجع با استراتژی «پذیرش و تغییر»، به فرد کمک می‌کنند به خودتنظیمی شناختی و هیجانی دست یابد. یعنی در ابتدا محرک‌هایی که منجر به حالت‌های واکنشی می‌شود، شناسایی می‌کنند و سپس به فرد می‌آموزند که وقتی در برابر زنجیره‌ای از افکار و احساسات قرار می‌گیرد، با کدام مهارت‌ها می‌تواند از گرفتار شدن در دام حالت‌های واکنشی جلوگیری کند.
این رویکرد در درمان اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خلقی از جمله اختلال دوقطبی و مراجعینی با افکار خودکشی و همچنین برای تغییر الگوهای رفتاری اعتیاد بسیار مفید و کاربردی است.

  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy) نوعی درمان مبتنی بر تجربه است که از پذیرش و ذهن‌آگاهی (Mindfulness) در کنار تعهد و تغییر رفتار استفاده می‌کند. هدف نهایی این روش، رسیدن به انعطاف‌پذیری روانی است، به گونه‌ای که نیاز نباشد احساسات دشوار را حذف کرد.
به بیان ساده‌تر، رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد، افراد را تشویق می‌کند که از احساسات و موقعیت‌های ناخوشایند اجتناب نکنند و نسبت به آن‌ها واکنش بیش از  حد نشان ندهند. بلکه تمام ابعاد زندگی را بپذیرند و آگاهانه رفتارهایی را انتخاب کنند که با باورها و ارزش‌های اساسی آن‌ها همخوانی دارد.

  • درمان هیجان‌مدار یا متمرکز بر احساسات (EFT)

درمان متمرکز بر هیجان و احساسات (Emotionally focused therapy) رویکردی است که هم در روان‌درمانی فردی و هم در زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع رویکرد هیجان‌مدار بر این فرض استوار است که احساسات انسان با نیازهای انسان مرتبط است، بنابراین تمرکز بر احساسات و کار کردن روی هیجانات، می‌تواند در تغییر حالات عاطفی مشکل‌ساز و بهبود روابط به افراد کمک کند.
رویکرد متمرکز بر احساسات، معمولا یک درمان کوتاه مدت (8 تا 20 جلسه) است. همچنین رویکردی ترکیبی است که شامل عناصر درمان تجربی (مانند درمان فردمحور و گشتالت درمانی، درمان سیستمیک و نظریه‌ی دل‌بستگی می‌شود. این رویکرد در درمان اختلالات خلقی بسیار کارآمد است.

  • روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت (ISTDP)

روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت (Intensive short-term dynamic psychotherapy) نوع منحصر به فردی از روان‌درمانی پویشی است. این رویکرد به افراد کمک می‌کند بر مقاومت‌های درونی خود غلبه کنند تا بتوانند احساسات واقعی خود در مورد حال و گذشته‌ را تجربه نمایند – احساساتی که به خاطر دردناک یا ترسناک بودن نادیده گرفته شده یا از بین رفته‌اند.
رویکرد روان‌درمانی پویشی کوتاه مدت، فشرده است زیرا به مراجع کمک می‌کند حداکثر درجات ممکن را تجربه کند، کوتاه‌مدت است زیرا سعی می‌کند هرچه سریع‌تر به این تجربه دست یابد و پویا است زیرا شامل کار با نیروهای ناخودآگاه و احساسات انتقالی است. این رویکرد به طور خاص برای درمان اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیتی و اختلالات روان‌تنی (جسمی‌سازی) طراحی شده است.

  • طرحواره درمانی

طرحواره درمانی (Schema Therapy) رویکردی است که باور دارد طرحواره‌ها قالب‌هایی هستند که افراد، جهان را در چارچوب آن‌ها درک می‌کنند. یعنی باورهای ناهشیار و ناسازگاری درباره‌ی خود، دیگران و جهان وجود دارند که به قدری برای فرد بدیهی‌اند که آن‌ها را واقعیت محض می‌داند. در نهایت این باورها هستند که افکار، هیجانات و رفتارهای فرد را شکل می‌دهند و می‌توانند به روابط و زندگی او آسیب بزنند.
درواقع هدف طرحواره‌درمانگر، شناسایی طرحواره‌های ناسازگار اولیه است، یعنی همان الگوهای معیوبی که از دوران کودکی شکل می‌گیرند و در طول زندگی تکرار می‌شوند. این الگوها معمولا از خاطره‌ی یک آسیب در گذشته، اتفاقات تلخ، نیازهای برآورده نشده، طرد شدن و مواردی مشابه ایجاد می‌شوند.
طرحواره‌درمانی، رویکردی در روان‌درمانی است که از ترکیب نظریه‌ها و تکنیک‌هایی مانند درمان شناختی رفتاری، روان تحلیلی، نظریه‌ی دلبستگی و گشتالت درمانی به وجود آمده است.

پاسخ به برخی سوالات

روان‌درمانگر یک فرد آموزش دیده و واجد شرایط در روان‌شناسی (بالینی، مشاوره و رشته‌های مرتبط) است. البته روان‌پزشکان آموزش دیده در زمینه‌ی روان‌درمانی نیز واجد شرایط هستند.

در روان‌درمانی فردی، شخصی که به دنبال کمک است (مراجع) با یک متخصص سلامت روان آموزش دیده و دارای مجوز (درمانگر) به طور منظم (هفتگی یا ماهانه) ملاقات می‌کند. این متخصصان سلامت روان اغلب عبارتند از:

  • روان‌شناس بالینی
  • روانکاو
  • مشاور
  • مددکاراجتماعی بالینی دارای مجوز
  • درمانگر ازدواج و خانواده
  • روان‌پزشک
  • پرستاران روان‌پزشکی
  • کارآموزان رشته‌های مرتبط، تحت نظارت یک درمانگر مجاز

با تیم متخصصین مانا بیش‌تر آشنا شوید. (کلیک کنید)

  • اختلال افسردگی
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال وسواس فکری-عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • مشکلات مقابله با عوامل استرس‌زا
  • اختلال مصرف مواد
  • اختلال شخصیت
  • دردهای مزمن
  • تعارضات زناشویی و بین‌فردی
  • رشد و توسعه‌ی فردی

مراجع ممکن است بخواهد تغییرات قابل توجهی در ویژگی‌های شخصیتی بنیادین و کلی خود ایجاد کند، یا ممکن است بخواهد روی یک وضعیت یا موضوع خاص تمرکز کند. بسته به مشکل و علت مراجعه، فرد می تواند از خدمات رویکردهای مختلف استفاده کند.

روان‌درمان فردی می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد و تاثیرات آن حتی در بیرون از اتاق درمان نیز ادامه پیدا می‌کند. از جمله مزایای متعدد روان‌درمان فردی عبارتند از:

  • ایجاد یک رابطه قابل اعتماد، سالم و ایمن با خود و دیگران
  • توانایی بیان و ابراز احساسات و عواطف
  • شناسایی مکانیسم‌های دفاعی
  • آگاهی از الگوهای رفتاری مشکل‌ساز و ناسالم و مهارت مقابله با آن‌ها
  • مسئولیت‌پذیری در قبال رفتار خود و نقش‌های فردی و اجتماعی
  • افزایش خودآگاهی و خودکارآمدی

مهم‌ترین نکته در شروع روان‌درمانی فردی این است که صبر نکنید تا علائم شما حاد و شدید بشوند. بنابراین  اگر ناراحتی یا مشکلی که دارید که باعث اختلال در زندگی روزمره‌ی شما شده است، اگر اغلب ناراضی هستید، احساس ناامیدی می‌کنید یا در تمرکز کردن مشکل دارید، بهتر است به درمانگر مراجعه کنید.

در بهترین حالت، در زندگی روانی-اجتماعی در عصر حاضر، توصیه می‌شود حتی اگر با تعارض درون روانی یا بین‌فردی مواجه نیستید، یک روان‌شناس معتمد داشته باشید و به شکل دوره‌ای، جلساتی را برای ارزیابی شخصی و توسعه‌ی فردی خود داشته باشید.

  • نگرانی از قضاوت دیگران
  • احساس شرم و گناه در هنگام صحبت در مورد گذشته‌ی آزاردهنده
  • ترس از محرمانه ماندن اطلاعات
  • تجربه‌های ناخوشایند از مراجعه‌ی خود یا اطرافیان به درمانگر
  • مسائل مالی

دلایل بسیاری برای اجتناب از روان‌درمانی وجود دارد. اما به یاد داشته باشید درمانگران متخصص و آموزش‌دیده‌ای وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

درمانگران موظفند در راستای منافع مراجعان خود عمل کنند. آن‌ها همچنین باید هویت و صحبت‌های مراجعان خود را محرمانه نگه دارند.

مدت زمان روان‌درمانی فردی به عوامل متعددی از جمله وضعیت سلامت روان مراجع، اهداف او، مسائل مالی و غیره بستگی دارد. اما به طور کلی، تغییرات عمیق‌ و ریشه‌دار به زمان بیش‌تری نیاز دارند.

در فرآیند روان درمانی هرگز به دنبال تغییرات سریع و کوتاه‌مدت نباشید. مشکلات درون روانی ما طی سال‌های بسیاری در ما ایجاد شده‌اند و رشد کرده‌اند. بنابراین تغییر سریع، غیرممکن و آسیب‌زا است. همچنین در برخی رویکردها، درمان را تمام‌نشدنی فرض می‌کنند و معتقدند افراد طی زمان همواره به همراهی روان‌شناس خود برای ارزیابی و ترمیم تعارضات درون روانی نیاز دارند.

سخن آخر از تیم مانا

در ابتدا ممکن است تصمیم برای شروع روان‌درمانی دشوار به نظر برسد، اما در واقعیت مراقبت از سلامت روان به اندازه‌ی مراقبت از سلامت جسم اهمیت دارد. امروزه نیز جامعه پذیرش بیش‌تری نسبت به روان‌درمانی پیدا کرده است و درمانگران متخصصی وجود دارند که در مسیر رشد همدلانه در کنارتان هستند. پیشنهاد می‌شود در کنار ارزیابی‌های دوره‌ای چکاپ سلامت جسم خود، از متخصصان حوزه‌ی سلامت روان نیز برای ارزیابی و چکاپ روانی خود کمک بگیرید تا بتوانید از آسیب‌های درازمدت تعارضات و مشکلات درون روانی خود پیشگیری کنید.